onsdag 6. januar 2010

Tid for lommepenger?

Jeg tror det kan være på tide å gi de store gutta mine "huslige plikter". De er 6 (snart 7) og 8 år gamle, og det kan vel uansett være en grei alder å begynne å gi dem lommepenger? Lommepenger ser jeg for meg kan være bra rett og slett for at de skal få en følelse av hva en krone er verd! Men lommepenger skal ikke komme "gratis". Derfor tenkte jeg å sette opp en liste med ting de kan/må gjøre i løpet av en uke for å gjøre seg fortjent til lommepengene sine.

Så er sp.målet: Hva er greie oppgaver for alderen? Noe sier seg selv: Ta ut søppelet og rydde rommet sitt, det er oppgaver som de bør greie uten problemer. Støvsuge forskjellige rom bør de også greie. Men hva med å vaske klær? Det krever en del opplæring i sortering av tøy og bruk av maskinen, men det kan være greit å kunne? Eller er det for tidlig? -Eller hva med vask av badet (da tenker jeg ikke full rengjøring av hele badet, men å gå over do og vask med klut). Det er ikke den hyggeligste jobben, men det er heller ikke noe som egentlig tar veldig lang tid og det er jo ikke vanskelig?

Og hva er en passende sum å gi to gutter på denne alderen i lommepenger? 20 kroner i uka? 40 kroner i uka? 10 kroner i uka? De får jo alt de trenger av mat, klær, utstyr, leker og kosemat her hos oss. Pengene er ment hovedsakelig for sparebøsseformål, evnt som sparing til noe de har lyst på som er litt ekstra dyrt og som ikke vi nødvendigvis betaler for. Som f.eks Nintendo DS - spill.

20 kroner i uka tilsvarer jo ca 100 kroner i mnd. Det er 1200 kroner i året. Det er ikke veldig mye, men for meg virker det som en ok sum for gutter under 10 år. Hva synes dere?

Jeg hadde ikke noe ukepengesystem selv da jeg var barn, så her er jeg ganske lost.

I mangel på bedre bilde, får dere bildet fra de gikk julebukk i romjula. Fine guttene mine. <3

2 kommentarer:

  1. Syns dette høres ut som en helt grei sum jeg, om man "pøser på" og gir dem masse, så vil de allikevel ikke lære verdien av pengene og da er jo litt av poenget borte. Og som du sier, de får jo alt de trenger av dere :)
    Kommer nok til å starte meg litt slikt nå jeg også, Oda fyller tross alt 7 år i februar og føler det er passende at hun får litt plikter. Hun har selv faktisk bedt om å få opp et skjema på rommet sitt, hvor vi fyller ut hvilke plikter og oppgaver hun har og etter hvert som hun gjør dem, så får hun en stjerne eller et klistremerke. Når alle rutene er fylt opp, vanker en litt større belønnning alà reise på badeland eller noe. Hadde dette på henne tidligere og det fungerte veldig bra :)
    Så her blir det nok en kombinasjon av stjerneskjema og lommepenger :)
    Tror nok jeg venter litt med å la henne få ansvaret for klesvasking alene, men tar henne gjerne med og lar henne gjøre det sammen med meg, så lærer hun det til hun blir litt eldre :)

    SvarSlett
  2. Ei jeg kjenner lagde fargemerker på vaskemaskinen. Ungene skulle vaske kun på den blå fargen (for fotballaget deres) og det var da 40vask på fargeklær. Det fikk de til. Da hev de i klær som hadde farger og trykket på to blå knapper og vips.
    Jeg syns gutter bør lære klesvask tidlig - det gjør dem til drømmemenn senere i livet.

    Jeg foreslår at du setter deg ned og snakker med gutta. Hva med at de får 10 per oppgave de gjør, så kan de selv velge hvilke arbeidsoppgaver de ønsker å ha?

    Og hvor stor valgfrihet skal de ha i bruk av pengene?

    SvarSlett