søndag 8. mai 2011

Pedaler er ekstrautstyr - sykkeleksperten

Helten skulle kjøpe seg sykkel, han. Skinnende ny sykkel. Det er ikke rart han er begeistret over det. Han har ikke hatt ny sykkel siden han ble konfirmert. Den var så gammel og slitt og velbrukt at jeg nesten lurer på om han lot den stå ute under all snøen i vinter fordi han så inderlig ønsket seg ny sykkel. Tross alt fikk jo JEG en ny sykkel i fjor! Det er lett å bli misunnelig.

Han var jo selvsagt mer ivrig enn guttene på julaften og ville så gjerne dele sin entusiasme med meg! Det er bare det at jeg ikke kan en dritt om sykler utover at jeg vet de er transportmidler med to hjul som drives primært av muskelkraft. Jeg har en selv, som jeg fremdeles venner meg til.

Når han snakker om sykkel, så kunne han likegjerne snakket om bil. Det høres like fancy ut og jeg kan omtrent like lite om emnet. Det er bare at bil kan ikke han noe større om heller, så i virkeligheten kunne han vel ikke likegjerne snakket om bil, kanskje.

Han ville ihvertfall vise meg et bilde av vidunderet han tenkte på å kjøpe, og satte seg ned foran datamaskinen for å søke fram et bilde på nett. Jeg bestemte meg for å sette på meg et smil og være interessert. Og sykkelkyndig. Men først måtte jeg bare...ett eller annet. Ihvertfall forsvant muligheten for privatvisning av sykkel, og det var ikke før jeg satte meg foran skjermen selv at jeg så det stod åpent allerede.

"Å, så fiiiin, da!" roper jeg så begeistret jeg kan. "Kjempetøff den der, da!" "Det er ikke den jeg skal kjøpe," får jeg til svar. "Skriv nakamura grade 4.0 i søkefelte på toppen av siden, så komme sykkelen jeg skal ha opp". Så gjorde jeg det. Den samme sykkelen kom opp. Bare i svart. Ihvertfall var det alt jeg kunne se som var forskjellig. "Å, så fiiiin, da!" roper jeg like begeistret. "Kjempetøff den der, da!" Han ser flatt på meg. Jeg begynner å mistenke at han tror jeg gjør narr av han, så jeg leter desperat rundt på siden etter informasjon om sykkelen som jeg kan være litt begeistret for. "Bare 9,9 kilo, jo! Da kan du jo ta den på ryggen og jogge med den om du vil, da jo! Det ser det ut som om du trenger også, for pedaler følger visst ikke med...Hvorfor følger ikke pedaler med? Er det ikke noe av det mest essensielle på en sykkel? Også har den sølvpapir-ramme! Trippelbuttet! Jeg tror den har bremser også, hvsi ikke det er ekstrautstyr det også, da, sånn som pedalene. Joda! Den har hydraulistiske bremser. De er visst juicy...så det er sprut i bremsene ihvertfall! Vet ikke hvorfor man skal ha så flotte bremser når man ikke har pedaler, men...jo det står at den produserer presisjon og stor fart. Kanskje den har motor? Eller kanskje det blir god fart fordi den bare veier 9,9 kilo og dermed kan bæres på ryggen mens du jogger? Eller kanskje det er sånn løpesykkel? Uansett. Gode bremser blir bra å ha når du skal trille til jobb hver dag. Du kan sikkert ta bussen tilbake, vettu. Dette blir et bra kjøp!"

Men inni meg tenkte jeg at han sikkert er litt dum. Hvem kjøper vel en sykkel uten pedaler?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar