onsdag 27. oktober 2010

Donasjoner ønskes for tradisjonell julefeiring

Nå er det under to mnd igjen til jul. Jeg elsker julen, jeg elsker faktisk stresset med julen også. Det er sånn godt stress. :-)

Men så kommer det evinnelige spørsmålet opp: hvor skal vi feire jul i år?

Vel, i år ha vi tenkt til å feire den her hjemme. Jeg har pleid å ta turen rundt til forskjellige familiemedlemmer. Julen er jo en familiehøytid og familie betyr masse for meg. Jeg har fantastiske minner fra juler rundt om. -Og selvsagt masse fine juler hjemme hos mamma.

Guttene mine som gikk julebukk i fjor.

Saken er at jeg har nå tre barn. Og vi bor mange mil fra øvrig familie. I fjor var guttene mine hos sin far på julaften. Vi måtte dermed møte for avlevering og henting i Oslo. Jeg og LilleMann dro videre til Valdres for å feire jul med farmoren til LilleMann og et par tanter og onkler. -Og selvsagt Helten. Det var full julestemning og masse masse kos. -Alt, bortsett fra reisen. Ikke hadde vi bil ved juletider i fjor heller, så vi måtte ta buss til flybussen, så flybussen til flyplassen, så fly til oslo, så tog til sentrabanestasjonen (og der møtte vi far til guttene, så de ble med han videre), så buss til Fagernes også bil siste biten. *puh* (Det er faktisk ikke mulig å reise direkte til Fagernes fra Tr.heim!) Dere kan bare TENKE dere hvordan den turen var med et tonn bagasje, to unger og en baby. Det viste seg også at de som skulle ta med gavene for oss ikke hadde tatt dem med, så vi hadde brukt masse penger på gaver vi måtte kjøpe på nytt. Så skulle vi til oslo igjen for å få igjen ungene og feire bursdagen til pappa, så vi pakket alle gavene vi hadde fått OG bagasjen OG babyen og bilte til Fagernes, for å busse til oslo, for å busse til Lillestrøm, for å bile siste biten... Og når vi skulle tilbake til Trondheim etter fine, dog slitsomme juledager hos familie, så rakk vi ikke innsjekkingen på flyet, så vi fikk ikke med bagasjen vår. Derfor måtte Helten være igjen på Gardermoen med all bagasjen, mens jeg tok med alle unga, bilsetet og håndbagasje hjem alene. Markus glemte håndbagasjen sin i sikkerhetskontrollen (det er sannelig ikke lett å huske å få med seg alle detaljer i det kaoset der!), LilleMann var sulten og satt i setet og skrek mens vi løp ned i gangene for å rekke et fly som selvsagt var forsinket. Elia skulle helst ikke stå ved siden av meg og vente (ikke rart kanskje, med dragonmom som sprutet ild), så jeg måtte stadig huke tak i han så han ikke skulle forsvinne for meg...vi var alle vanvittig slitne og ville bare hjem...Helten ble gående på flyplassen med all bagasjen og vente og vente og vente på et fly som var så forsinket at når han kom til Værnes hadde bussene hjem sluttet å gå. Helt som han er greide han dog å skaffe haik (!) til seg selv og tonnet med bagasje og kom seg hjem likevel. *puh*

Nå har vi bil, men veien er like lang og bilen er altfor trang. -Vi kommer ikke til å få med både bagasje og gaver... Nei, å reise noe sted i julen høres ikke ut som noe fristende alternativ. Så vi blir hjemme. Det er uansett fint å kunne starte egne juletradisjoner, kanskje kunne invitere folk hit (hvis det blir noen igjen her oppe i Tr.heim, da!), lage vår egen julemiddag, pynte vår egen julestue med juletre og gaver og lys og stemning.

*skrikende bremser*

Eh...

Juletre?

Hvor i denne stuen ville dere satt juletre?

Vi har ikke plass til å feire jul, vi! Hva gjør vi nå?

Etter å ha tenkt litt på denne noe kinkige situasjonen, har jeg kommet fram til dette: Vi trenger mer plass. (Tenker dere ble imponert nå!) Men er det stua som er for liten, eller er det sofaen vår som er gigantisk? Og TV-bordet, TRENGER vi virkelig så svært tv-bord? Hvis vi fikk en mindre sofa (fortrinnsvis sovesofa, da vi faktisk får besøk iblant!), et mindre tv-bord og kanskje tilogmed et smalere stuebord...hvis vi satt den mindre sofaen der tv-bordet står og tv-bordet der sofaen står og bokhylla på den andre veggen og, og...

Det er ikke grenser til hvor kreativ man blir med rokken når man er naken og i nød. 

Hvis man bare har penger til rokken, da. Jeg tømte nettopp alle kontoer på mekonomen bilverksted for å få tilbake bilen etter at de hadde fikset bare det som hadde med sikkerhet og gjøre og som måtte taes med en gang. Det kostet over 20 000. Jeg vurderte å bare la bilen bli stående. -Særlig fordi jeg ikke hadde over 20 000. Jeg hadde 20 000 blank hvis jeg tømte alle kontoer, også den kontoen som er beregnet på unga. 

Så nå står jeg igjen med en altfor liten stue, gjeld til mekonomen på 1600 kroner, en bil som nesten er ferdigreparert, og helt, helt tomme kontoer.


Så, jeg har kommet fram til dette: Jeg ønsker meg "plass" til jul. Med det, så mener jeg at jeg ønsker meg penger til en mindre sofa (ikea eller finn.no er helt greit), et mindre tv-bord og muligens et mindre salongbord. Det skulle blir sånn ca 5000 kroner. Julemiddag har jeg. Jeg har en kalkun som har ligget i fryseren siden i fjor, så der er det jo penger å spare.

Utover det så mottas alle donasjer med stor takk og dype bukk. Bare sett inn penger på min konto: 0537 1566785

Det er julen som står på spill her.

12 kommentarer:

  1. Jeg har lyst å komme med min boks med det rare i å lage julepynt! Om jeg får lov? Også må jeg ha hjelp av dere da selvsagt! =)

    SvarSlett
  2. Åja! Jeg hadde tenkt å ha juleverksted i løpet av adventstiden! En lørdag regner jeg med. :-) Da må du veldig veldig veldig gjerne komme! :-D

    SvarSlett
  3. Det er faktisk veldig koselig å feire julen hjemme :) og juletre det får man alltids plass til :) Du er kreativ og oppfinnsom så gleder meg til å lese løsningen :D *hehe* Jeg har ingen sofa å sende, men de har mange fine og rimelige på ikea :) Der har de forøverig det meste ;) Biler er et pengesluk! Alle våre sparepenger og penger forøverig (inkl. den snille banken) gikk med da vi kjøpte bil i høst. Håper den holder en stund! Og ikke må repareres annenhver mnd for min. 5000kr...
    På forhånd god jul og lykke til med forberedelser! Og hadde det ikke vært så langt unna så hadde jeg og Leah Kristine kommet med pepperkakedeig :)

    SvarSlett
  4. Hihi, slapp av , det går så bra så! Du kan ha et lite juletre der "doktorplakaten" din henger. Sikker på at dere får en kjempefin jul i eget hjem, og gleder meg til å se bilder...hvis du vil legge ut noen dokumentasjon da. Uansett, skjønner godt at du ikke gidder det stresset med reising i hytt og pine, så unger og gaver og kofferter hagler veggimellom. Tenk deg så herlig det blir å bare være hjemme da...kan du benytte pengene du sparer på flybilletter til masse julemat og godteri i stedet ;)

    Ha ei fin helg :)

    SvarSlett
  5. LA: Jeg elsker IKEA. Det er det beste svenskene har kommet opp med ved siden av billige kjøttvarer. Så fort donasjonene strømmer inn, skal jeg ta meg en tur dit og redde julen. Bilen håper jeg holder seg frisk en liten stund nå, ellers blir det tynt med julegaver også.

    Anja-Karin: Det eneste juletre man har plass til på den lille plassen mellom sofaen og plakatene er en liten bordversjon. -Og siden juletreet er plassen for gaver, betyr det at gavene må være tilsvarende små. JEG liker små gaver...det antyder smykker og juveler. Guttene mine derimot kunne ikke brydd seg mindre om diamanter, de vil ha store, harde pakker.

    Så da må det gjøres noen grep. ;-)

    SvarSlett
  6. Men den stressopplevelsen dere hadde ifjor jul, skjønner jeg veldig godt at dere feirer hjemmejul iår. Og for deg Alanna, som er et oppkom av gode ideer og smarte løsninger når det kommer til interiør, er jeg sikker på at jula blir magisk !!!!

    PS: Var jeg rik, skulle jeg med glede sendt deg juledonasjoner. Vi får håper Røkke og hans likesinnede trør til !!!

    SvarSlett
  7. Ahh slutt å klag på stress og mas med å dra med unger på tur...du har tross alt bare tre hi-hi

    Du ha jo fint plass til juletre i den stua der? Jeg skjønner ikke helt problemet?

    Du har jo en ledig krog mellom sofaen og den skjelett plakaten. Et langt høyt og smalt et. Du må se mulighetene veit du, ikke begrensningene :-)

    Happy halloween!

    SvarSlett
  8. Hjelp, den reisen den ble jeg svett bare av å lese om! Herregud! Jul blir det uansett - her har vi heldigvis ikke så veldig mange alternativer, jeg er heeelt nazi på å være hos mine foreldre når vi er her, jeg vil IKKE feire jul alene, hehe! Det er helt greit å reise til Tromsø og feire med svigers, men da må vi først ha en fake julaften hjemme hos mamma og pappa før vi drar. :)

    SvarSlett
  9. Jeg var på Convention i Køben i helgen ja :) Det var pretty amazing. Var du også kanskje? Send meg gjerne mail om det er ønskelig... Anja

    SvarSlett
  10. Må dele opp kommentaren min;

    Hei vakre vesen! Jeg må bare svare på kommentarene dine før jeg kommenterer selve innlegget her;
    Jeg fant endelig igjen bloggadressen din (måtte lete bak i kommentarene mine for å finne en som linket til selve siden din) - har virkelig hatet å ikke få svare på de knallfine kommentarene dine, du aner bare ikke hvor rørt jeg blir og hvor glad du gjør meg med dem, jeg kjenner så godtd at de er så ektefølt, du er bare så SKJØNN! Så vakkert sagt det med at det ville vært et så stort tap for verden dersom følelsen min skulle vise seg å slå til, du er bare helt nydelig♥ Jeg håper bare som sagt så inderlig at jeg kan ha gjort og utrettet mye godt for så mange - da kan jeg virkelig stemple ut lykkelig;) Det går faktisk helt greit for min del (uten at jeg med det sier at jeg har et dødsønske, haha), jeg har alltid hatt den følelsen, og jeg har faktisk aldri vært redd den eller følt meg berøvet dersom det viser seg en gang i fremtiden at den skulle stemme. Når det gjelder barn, er jeg først og fremst bare sikker på at det ikke kommer til å skje, men i tillegg kan jeg mest sannsynlig ikke få barn, men det gjør meg virkelig ingenting. Jeg ELSKER barn, men jeg slår meg fint til ro med å bli verdens beste gudmor (har verdens herligste gudsønn) og tante når det blir aktuelt;) Jeg har siden tidlig tenårene vært sikker på at jeg ikke kommer til å få barn, men det er klart man kan aldri vite slike ting - men jeg hadde fått paddesjokk om jeg plutselig befant meg gravid i fremtiden;p

    SvarSlett
  11. Når det gjelder at jeg har fått deg hektet på Vampire Diaries; YEEEAY;D Haha, jeg digger det og jeg digger den serien mer enn jeg noensinne hadde trodd - og hihi, det er bare til å legge sin elsk på Damon, så får jeg ha broren i fred;p FAEN, så fin han er!
    Og angående bildene; tusen takk, søteste;D Det er så ufattelig rått og gøyt å se selv at nå har jeg virkelig forandret meg utseendemessig, og at jeg nå endelig kommer tilbake til slik jeg så ut før, da jeg følte meg så mye bedre+det kommer bare til å bli bedre, for jeg er på stødig vei nedover på vektskålen - ELSKER DET!!

    SÅNN, nå kan jeg endelig få kommentert selve innlegget ditt;)
    Jeg ER så enig med deg når det gjelder å tom elske julestresset (eneste stresset som faktisk er positivt&hearts), alt med julen er bare så fint for min del! Fikk skikkelig 'Alene Hjemme'-følelse av det du skriver om alt kavet dere hadde ifjor, som når fam McAllister drar på ferie; alt stresset og kavet;p Jeg håper dere får en superfin jul og at det er begynnelsen på et langt liv med gode tradisjoner som starter i år, som kan bringes videre til fremtidige år, uansett om dere velger å feire den hjemme eller andre steder♥ Jeg ELSKER juletradisjoner, og har faktisk alltid skapt mine egne siden jeg var ganske ung, i tillegg til de fine vi har fra før av i familien;) ÅH, som jeg elsker julen!

    SvarSlett
  12. Jeg kjøpte den rosa hårfarge i London, men de selger det på http://www.dragenshule.no/ :)

    SvarSlett