søndag 24. januar 2010

Skøyter og hjemmelaget syltetøy. Tips!

Denne helgen har jeg fått prøvd skøytene mine igjen! Jeg gav de to eldste guttene skøyter i julegave og først i går (!) fikk vi mulighet til å prøve dem før første gang. Det var kjempemoro. Jeg tenkte at det kunne bli en utfordring å ta med LilleMann, siden han er så bundet til vogna. Det er ikke noe han setter for stor pris på... :-P Jeg kledde han opp i utedress så jeg kunne ta han litt ut av vogna. Det er deiligere å evnt. sove i saueskinnsposen, men den er så varm at han må ha heller lite klær når han sitter i den. Det gjør at det blir umulig å ta han ut av posen! Så om han IKKE skulle ville sove, ville det være en ulempe mer enn en fordel.



Da vi kom bort på skøytebanen så jeg at det stod to vogner der fra før, og tenkte oppmuntret at "hurra, da er vi flere med babyer...så kan jeg kanksje få et par tips til hvordan andre løser det med babyer på isen..."Det kom flere vogner etterhvert også, men... ? Jeg så nemlig ikke en eneste baby! Alle vognene var enten tomme, eller så sover alle babyene i området hele dagen! -Untatt min. Min var våken med stor V og hadde ikke lyst til å bli sittende alene i vogna. Jeg prøvde å ta han ut og løfte han rundt en stund, men det er ikke så lett når babyen veier over 10 kilo og jeg ikke hadde beveget meg på isen de siste 6-7 årene! :-O


Var ikke letteste sak i verden å dokumentere min vablete ferd med LilleMann på armen med skøyter på bena...dette var det beste jeg fikk til... :-P


Eldstegutten var kjempefornøyd med å stå på skøyter. Han opplever ofte at han ikke mestrer ting like godt som sin yngre bror (Lillebroren er mer motorisk anlagt og finner oftere gleden i bevegelse og idrett), men han opplevde å kunne hevde seg på skøyter! Det er godt for et morshjerte å se gleden i akkurat det! <3


Lillebror Elia digget skøyter han også. Han ble igjen på isen i 3 timer etter at Mor, LilleMann og Markus gikk hjem! Han er slik at får han det ikke til, så gir han ikke opp for han VET han får det til med litt øvelse. Ingenting å si på selvtilliten der! <3


Elia midt i et "kontrollert" fall. Ser ganske stilig ut, da. :-P

Gutten ble lagt tilbake i vogna til store protester og jeg bestemte meg for å rett og slett ta med hele vognen ut på isen. Helt i utkanten, da. Jeg skulle jo hjelpe de to eldste guttene mine på skøyter også. De var kjempeflinke begge to! Jeg ble faktisk overrasket over hvor greit det gikk. :-) LilleMann likte seg bedre i vogna da den var litt i bevegelse, og etterhvert var det bare bra nok når jeg virkelig tok i fart og snurra rundt med han på isen. Da lo han! Hehe.

På fredag laget vi grove vafler og så på Det Store Korslaget sammen med Lavrans-snille. Når man lager vafler er syltetøy et must av de helt store. Det viste seg at kjøleskapet IKKE inneholdt denne essensielle ingrediensen som først antatt og dermed fikk jeg igjen en mulighet til å vise sin store improvisasjonskunst. Jeg fant noen frossne bær i fryseren som egentlig var ment til smoothie, puttet dem i en kjele, hev på noe sukker og vaniljesukker og litt maisenna...og VIPS: hjemmelaget jordbærsyltetøy. NAM! Det var muligens de beste vaflene på leeenge. :-P Jeg skal sannelig gjøre det litt oftere! Det er ikke sååå ofte vi spiser syltetøy her i huset, så hvorfor ikke lage skikkelig syltetøy selv? Frosne bær fåes jo i de fleste dagligvarebutikker og koster ikke så altfor dyrt. Sammenlignet med sånn "luksus" Nora Hjemmerørt som ligger i frysedisken er hjemmelaget både BEDRE og BILLIGERE. -Det går fort og det er enkelt. Selv Lavrans-snille spise syltetøy, selv om han foretrekker brunost på vafflene sine! :-P


Vaffelmekking på gang. Lavrans-snille hjelper Elia med røre og vaffeljern.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar