lørdag 2. januar 2010

Lang natt

Etter mye reising i jula har rutinene til LilleMann blitt tuklet med. Derfor har han begynt å våkne allerede klokka 01.00 om natten, og da vil han ha pupp. Det betyr at han blir liggende i senga mi hele natten. Han sover greit med puppen i munnen eller lett tilgjengelig, men JEG sover ikke noe særlig da.

Så i natt prøvde jeg noe nytt. Jeg MÅ lære gutten å sove litt lenger. Da han våknet ignorerte jeg han en stund før jeg tok han opp. Ca 20 minutter lå han å sutret og ropte på meg "ma-ma-ma-ma" sier han. Hehe. Ille søt, og det er veeeeldig vanskelig å ikke plukke han opp når han roper på meg. Så tok jeg han til slutt opp, siden han ikke så ut til å sovne selv om jeg ignorerte han. Men jeg la meg ikke ned med en gang slik jeg pleier. Istedet holdt jeg han bare og vugget han til han sovnet igjen. Så la jeg han tilbake i vuggen. Det tok en halvtime, så våknet han igjen. Igjen vugget jeg han til han sovnet. Og la han. Men han våknet med en gang. Jeg ignorerte han enda 20 minutter for å se om han kanskje sovnet igjen, men det gjorde han ikke og til slutt tok jeg han opp og la han ned sammen med meg.

Mulig jeg ødelegger for meg selv ved å "gi etter" etter en lang stund. Men etter to og en halv time orket jeg ikke mer. :-P Jeg tenker likevel å gjøre det samme i natt. Ignorere, vugge, vugge, ignorere. Jeg er i rommet hele tiden, siden han sover på samme rom som meg.

Uansett, det ble mindre søvn på oss begge i natt enn det som er vanlig. Så det ender med at i dag sover han mer enn vanlig. Hehe. Vi sov lenge sammen på morgenen i dag, og selv etter at jeg stod opp med han var han sutrete og trøtt. Gav han et bad, mat og skiftet en skikkelig braker-bleie og så var han klar for å sove igjen. Og han sover enda.

Jeg lar han bare sove. Erfaringsmessig blir der enda værre om natten om han ikke får tatt igjen søvnen om dagen! Sånn har det vært med alle barna mine. Etter noen dager vil han komme inn i ny rutine. Og gjør jeg det riktig, så vil det være litt mer samsvarende med min rutine. :-P

Så vi får se.

Nå sitter jeg bare å venter på at han skal våkne, så vi får tatt en tur ut i butikkene og luktet på januarsalget. De eldste guttene mine trenger hver sin utebukse før skole begynner på mandag. :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar