søndag 3. januar 2010

Alle skulle ha sin egen Helt!

Joda, sånn på kort sikt ser det ut til å ha hjulpet. I går natt sov LilleMann til klokken 04.00 og i natt sov han til 03.00 istedet for 01.00. Hvis jeg greier å utsette oppvåkningen litt og litt over tid, så er det ikke såå lenge til gutten sover hele natten. Det hadde vært deilig. Han liker egentlig å sove lenge, c. Han er grinete om han må stå opp i 7-tiden. Det er bare at han helst vil sove oppi senga mi, og der er det ikke plass. :-)

Nå er det ikke lenge til skolen starter igjen. Jeg gleder meg jo til det. Jeg elsker det studiet jeg har valgt. Men jeg merker at det har vært et år med veldig veldig mye stress. Jeg har en tendens til å ta på meg litt mye. Jeg er fullt klar over det, men jeg greier ikke helt å la være... Så da hender det at det slår meg i bakhodet. Nå har det vært et år med masse stress. Og mye av stresset har ikke vært selvvalgt denne gangen. Men familien min og jeg har taklet det og jeg vet ikke...istedet for å sette meg ned å slappe av og ta en dag av gangen så fylte jeg dagene med planer. Jeg klarer liksom ikke helt å bryte av, bare si "puh, nå er det over, da kan jeg endelig konsentrere meg om én ting av gangen!".

Dette bygde seg opp til et kresendo til jul, og først da begynte jeg virkelig å merke at det var for mye.

Nå er jula over, og nå er jeg altså så sliten at jeg ikke har motivasjon til å lage meg mat omtrent. :-)

Og her er jeg den heldigste i verden. Jeg har en Helt som alltid stiller opp for meg. Jeg blir advart hver gang om at jeg er på vei til å slite meg ut, og selv om jeg prøver å følge råd, så greier jeg ikke roe ned "på kommando". Helten min er hos meg og hjelper meg med barna, lager mat og passer på at jeg får hvile. Før jeg kjente Helten gikk det oftere utover barna at jeg fikk igjen for å ta på meg for mye. Jeg har fått mye kjeft av Helten for at jeg driver på som jeg gjør, men har møtt forståelse for at jeg er den jeg er.

Jeg har blitt flinkere til å roe ned før det er helt krise, likevel har jeg mine perioder hvor jeg trenger litt ekstra søvn og litt ekstra ro rundt meg. :-)

Alle skulle ha sin egen Helt. Og alle skulle vært opptatt av å være mer Helt for andre! Jeg har alltid har vært opptatt av å stille opp for folk selv, men etterhvert som jeg har trengt hjelp selv har jeg blitt enda mer bevisst på hvor mye det betyr når andre gir av seg selv når man trenger det. Det skal så lite til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar