lørdag 24. januar 2009

Halvveis og igang med livet igjen!



Da var jeg brått 20 uker! :-O Tenk at jeg er halvveis! Nå begynner magen virkelig å komme også. Folk kan se jeg er gravid, de fleste uten å spørre seg om det bare er en fettkul. :-P

Jeg tenker en del på vekten min, merker jeg. Jeg har hatt erfaring med å gå opp MYE under to foregående svangerskap og særlig etter det siste måtte jeg slite lenge før jeg fikk alle kiloene av igjen. Jeg har et monsterbilde av meg selv med babyen i armene hvor jeg ser ut som et fjell! Jeg liknet ikke på meg selv og jeg har ingen intensjoner om å bli sånn igjen. Ever.

Så da er planen å holde seg slank.

God plan. :-S

Jeg har også bestemt meg for å gå til jordmor istedet for legen, og har nettopp byttet. Hos jordmora får man MYE mer informasjon (Skal ikke mye til; hos legen får du vite at du er gravid, og ikke stort mer) og man føler seg mer ivaretatt som person. Det illustreres ganske greit med tidsforskjellen som blir satt av, for deg, på hver sted. Lege: 15 minutter. Jordmor: 1 time. :-)

Det jeg alltid gruer meg mest til er veiinga. Tidligere spiseforstyrrelser har medført utkastelse av vekter hjemme hos meg, mens frykten for vekta er like sterk som for 5 år siden. :-S

Men jeg gjør som jeg er bedt om og klatrer skrekkslagent på vekta. Den kan avsløre at jeg veier 5 KILO mer enn sist jeg veide meg for en mnd siden, hos legen!

!!!

5 KILO???

Jeg ble jo helt suicidal. Her går en stakkar å spiser så sunt hun kan, tilogmed i jula var jeg heller forsiktig med godsakene selv om jeg absolutt koste meg mer enn jeg vanligvis gjør.

Det tok en hel dag før det gikk opp for meg at det antakelig er vektene stilt inn forskjellig. Sånt skjer jo, og man skal jo helst veie seg på én vekt. Mulig jeg har gått opp et par kilo, men 5? No way. Nekter å tro det. Da er det uansett litt merkelig at buksene sitter løsere på meg enn da jeg kjøpte dem! (ikke i livet, da...definitivt trangere i livet ;-P )

Det som er deilig med at jeg nå er såppas langt ut i svangerskapet er at nå er energien tilbake for fullt! Det betyr at jeg kan fortsette livet mitt. Jeg har derfor mulighet til å følge opp studiene igjen. Det er så deilig. Nå kan jeg gå litt inn for det, og prøve å få gode karakterer. :-D Jeg liker å gjøre ting ordentlig når jeg gjør dem!

Men det aller beste er at jeg har begynt å trene igjen! Det er en opplevelse i seg selv, kan du si. :-P Første timen jeg gikk på var en krønsj-moove time. (Aerobic-aktig time) Og jeg holdt på å slite meg ihjel!!! Tenkte at nå er det over og ut med meg, jeg får fader ikke puste og jeg klarer ikke løfte bena. Ikke ser jeg spesielt elegant ut heller: jeg har mage, så jeg ser liksom ikke så sexy ut når jeg skal gjøre mambo-aktige steg, og dessuten så jeg ut som en nybegynner som ikke greier å koordinere armer og ben! :-O Dessuten var magen i veien når jeg skulle ta kneløft, så jeg følte meg så klønete.

Men likevel, på tross av dette så koste jeg meg masse! Dagen etter var jeg på plass på trening igjen, da var det step som stod på programmet. Nå føler jeg at det samler seg vann i kroppen min, dermed blir jeg større enn jeg pleier å være, samtidig som magen gjør sitt for å flytte balansestedet i kroppen. Derfor ville liksom ikke kroppen lystre når jeg kommanderte den til å hoppe! Og når jeg landet etter store anstregelser for å få kroppen til å lette fra gulvet, så landet den med et BRAK. Hver gang! Og alt fettet og alt vannet jeg må ha opparbeidet meg i løpet av svangerskapet disset så jeg trodde jeg skulle få hjernerystelse. :-S

Men som sagt: Jeg koste meg VÆRRE!

Og jeg var utrolig overrasket over hvor raskt jeg fikk igjen formen! Allerede etter tre ganger på trening var alt så utrolig mye lettere. Omtrent tilbake til gamle formen! Deilig. Og det er så deilig å være igang igjen med trening at jeg har jo lyst til å trene hver dag!! :-D Det hadde jeg sikkert gjort også, hadde det ikke vært for at med unger og styr så blir det lett et ekstra stressmoment å alltid skulle rekke trening osv. Derfor blir det nok helst til at jeg trener 3-4 ganger i uka. :-)

1 kommentar:

  1. Du, ikke tenk på vekta. Du er gravid, å gå opp i vekt er jo vitalt for bebyen. Den legger jo på seg den å, også er det masse vann i kroppen, puppene veier mer og etter magen å fortelle så er alt dette nødvendig! Du er vakker du!

    Å så deilig å være tilbake på trening!!!! Få brukt opp og laget ny energi. Det er deilig det!!

    Har du fått bildene fra ultralyden inn på pc'en forresten?

    STOR KLEM

    SvarSlett