lørdag 20. august 2011

Den nye musikkalder

Det er litt forskjellig hva slags systemer man har for bruk av musikk på forskjellige sentere. I SiT har vi full frihet til å finne vår egen musikk og lage våre egne timer.
Jeg E L S K E R det. Kreativt sett så er det midt i blinken for meg. Å følge etter andre og gjøre deres greie har aldri egentlig vært min greie.

Jeg vet at det er en del av kvalitetssikringen på en del andre senter å pålegge instruktørene å lære seg ferdiglagede programmer og bruke disse på timene sine. Spesielt de første årene. Dette gjøres for å sikre at timene blir standariserte og passer innenfor de (ofte strenge) rammene senteret har satt for de forskjellige timene.

Fordelen er at folk vet nøyaktig hva de får. Du vet hva du går til. Du finner en time du synes er morsom og selv om trinnene byttes ut regelmessig, er det likevel stort sett det samme hver gang, lite avhengig av hvem som egentlig instruerer timen.

Ulempen er at folk vet nøyaktig hva de får. Den ene timen likner den andre, alle trinn er kjente, alle låter er trance-mixer av kjente radiolåter. Den ene instruktøren er til forveksling lik den andre også. Du blir sjelden eller aldri overrasket over noe.

Jeg er en stor fan av overraskelser. Jeg elsker å legge inn noe uventet i timene mine, og jeg satser på at timene mine ikke glemmes så lett. Det er viktig å ha det morsomt og å utfordre sine egne og deltakernes komfortsoner.


Jeg bruker Spotify aktivt for alt det er verd og har funnet masse verdifull musikk der. Jeg elsker offlinemodusen som sikrer at jeg kan bruke musikklistene mine selv uten tilgang til nett. Jeg kan finne ny musikk hver eneste dag om jeg går inn for det, og det er uendelig med spillelister og nye album/singler og velge fra. Jeg har spotify på mobilen og brukte det aktivt en stund. Det var nydelig å slippe å ha med en svær datamaskin på jobb!

Spotify er et fantastisk verktøy.

Når det fungerer.

Det fungerer heldigvis som oftest helt knall, men ikke på mobilen. Spotifyen på mobilen oppdaterer seg ikke slik den skal og noen låter følger liksom ikke med over selv om den er tilkoblet nett. Offlinemodusen er mildt sagt ustabil. Den skal overføre låter som finnes lokalt på datamaskinen også. Men det er bare noenganger det fungerer. Synd, for mobilfunksjonen pleide å være det argumentet jeg trengte for å ikke gå over til Wimp.

Vel, de har i det minste offlinelister på datamaskinen.

I sommer brukte jeg mange timer på å forberede programmer til forskjellige gruppetimer, og da er det temmelig bærsj når spotify trekker tilbake sanger! Plutselig er en av favorittlåtene mine søkk borte og programmet jeg forberedte er litt for kort. Det er ikke ofte jeg opplever dette. Men det er like trist hver gang. Særlig fordi jeg sjelden oppdager det før jeg faktisk er på jobb! Det er jo ikke sånn at jeg går over alle listene og sjekker om alt er på plass flere ganger i uka.

Sist dette skjedde var på kick-off-timen min på onsdag. Det gikk fint, jeg hadde laget ett tett program og måtte uansett hoppe over et par låter for å ikke gå over tiden. Det går alltids litt tid til prating og utlæring av teknikk sånn i starten. Det stjeler tid. Vel, det gir vel tid også. Tid til å puste litt mellom slaga og ta seg en slurk med vann. Det kan være verdifullt i begynnelsen av semesteret før alle har funnet tilbake til normalformen. ;-)

Det er likefullt fortvilende. Man legger jo mye arbeid og stolthet i koreograferingen, og jeg gleder meg alltid til å lære ut et program. Når rosinen i pølsa liksom aldri kommer...da blir man litt forvirret.

Jeg har nå brukt flere dager på å lete på spotify og wimp, men akkurat den låta er visst borte. Jeg begynte å google låta og artisten i håp om å finne ut hvor jeg kunne kjøpe den, men jeg fant ingenting.

Jeg begynte å se meg om etter en annen låt å bruke, og startet så smått å planlegge en koreografi i hodet. Jeg gråt litt over uspilt musikk og sørget litt over notatene av koreografien. Jeg hørte liksom musikken inni hodet. Jeg kunne ca to ord av teksten (som opprinnelig bestod av ca tre ord) og disse gikk i loop i hodet mitt til jeg holdt på å bli gal. Fy å jeg savnet den musikken. Hvor skulle jeg finne musikk som kunne erstatte akkurat den?

Eh.

Youtube, kanskje.

Fire tastetrykk senere er jeg reddet av en eller annen harkaat. Han la ut låta for tre år siden. Jeg tror ikke den forsvinner med det første.

Takk og lov for internett!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar