mandag 5. april 2010

Nattammingens jet-lag

Nå er det på tide å avvenne LilleMann fra natt-ammingen. Det er vel egentlig langt over tiden, men jeg har som nevnt tidligere, prøvd før uten særlig godt resultat. Nå er det kommet til det punkt at døgnrytmen min er totalt snudd. Jeg får ikke lenger sove om nettene, fordi jeg er så vant til å stå opp til alle døgnets tider. Det har endt med at jeg har sovet på dagen, med hjelp og barnevakt fra Helten. Etter mange netter og dager på denne måten har jeg utviklet et alvorlig jet-lag. Det toppet seg i går natt. Jeg har lenge hatt problemer med å sovne av når jeg legger meg. Jeg har sovnet senere og senere utover natten. Ikke før 03.00...ikke før 04.00...ikke før 05.00...og i natt sovnet jeg ikke i det hele tatt. Faktisk ble jeg ikke trøtt nok til å sove før i 08.30-tiden på formiddagen! Jeg burde hatt varsellampene blinkende lenge før og gjort noe med dette. Men det har ikke vært så lett å gjøre det alene. Planene mine blir ofte sabotert midt i på en eller annen måte.

Til morgenen i dag bestemte jeg meg likevel for at NOK er STOPP. Jeg orker bare ikke mer. Jeg kan ikke ha det sånn at jeg ikke sover om natten, selv om jeg ligger og prøver for harde livet. Mens jeg går halvsovende rundt om dagen med dundrende hodepine og tunge øyelokk. Mine små lurer er ikke lenger så små, de er på tre timer av gangen, så det virker jo som jeg sover HELE tiden. Sånn er det ihvertfall barna opplever det. Mens i virkeligheten har jeg et KRAFTIG underskudd på søvn. Jeg får lite ut av dagen fordi den brukes til å ta igjen søvn, jeg får lite energi og overskudd til barna mine og jeg ser dem jo nesten ikke fordi jeg sover store deler av dagen. For ikke å snakke om at jeg går glipp av masse flott vær og mulige utflukter!
Sjarmis LilleMann en tilfeldig morgen. 
Greit at bildet av meg er noe blurry...
...det gir en illusjon om at jeg ser representativ ut etter to timers nattesøvn...

Prøv selv å overleve på max 4 timers søvn i løpet av natten i nesten et år, samtidig som man skal ta seg av barn, følge opp skolegangen deres, lage mat til dem, ha utstyr klart, stimulere dem mentalt og fysisk, dra dem med seg ut i vær og sol, leke med dem, spille med dem, ha tid til kos og humor. I tillegg skal man være tålmodig, blid, munter, humorisktisk, oppmuntrende og leken blandet med rettferdig, bestemt og konsekvent.

Det stopper seg selv etter en stund. Jeg har bestemt at det stopper nå. Det er aldri for sent å snu døgnet. -Tilbake.

Skal vi prøve å sove litt om nettene, da tro?

Jeg har inntatt sofaen for natten, slik at LilleMann får rommet sitt for seg selv. Jeg har alliert meg med hjelp av far til LilleMann som får låne min plass for de to neste nettene. Han skal ta seg av gutten, mens jeg prøver å få meg litt søvn på sofaen. LilleMann skal forhåpentlig lære seg å sove i sin egen seng, hele natten, på de to nettene...jeg innser at det er noe ambisiøst å håpe på det, og regner med at det trenger noe mer tålmodighet, men det er likevel en god kick-start. Jeg tror jeg kan ta over etter det. Muligens blir jeg liggende på sofaen en god stund til, slik at LilleMann ikke hører meg puste, røre på meg eller lukter eller fornemmer noe som minner om mamma og pupp. Håpet er at etter to dager trenger han kanskje ikke like mye oppfølging, trøst og tilsyn i løpet av natten.

Det er ihvertfall planen.

 Far inntok kampstilling allerede i 23-tiden. Jeg inntok sofaen på samme tid. Nå er klokken 01.01 og jeg har fremdeles gluggene på vidt gap. Å ligge med øynene igjen er bare bortkastet tid. Jeg må finne på noe jeg blir trøtt av....lese en bok kanskje?

Ok...
SÅNN ser jeg faktisk ut om morgenen. -Og forsåvidt hele resten av dagen. 
Mulig nytt profilbilde på face... Det er i det minste realistisk.

Hmmm....nå er klokken allerede blitt 01.23...tok lang tid med de bildene. Gjøre et nytt soveforsøk med lukkede øyne, kanskje? Har en tykk bok som reserveløsning om ikke Jon Blund skulle innfinne seg i løpet av en halvtime.

God natt! :-)

4 kommentarer:

  1. Jeg fatter ikke hvordan du har taklet det så langt!Man blir jo sprø av å ikke få nok søvn. Jeg har vært heldig sånn sett, ungene har jo fått flaske mesteparten av sine liv. Og da har de begynt å sove natta gjennom fra 7 ukers alder. )selv om de jo selvfølgelig har perioder hvor de våkner om natta pga sykdom, tenner og andre ting) Så jeg aner faktisk ikke hvordan du har det, i og med at du har holdt det gående i mange mnd. Jeg holdt på å gå på veggen av de få ukene der uten sammenhengende søvn, så hvordan du har kommet deg gjennom er for meg et mysterium. Du er sterk! Men det er viktig å komme til den "nå er det nok" holdninga tror jeg. Når du vet at du ikke har noe valg, så blir man fort litt strengere. Bra at du har alliert deg med pappaen, det må til her også tidvis. Fantastisk å være to!
    Ønsker deg masse lykke til! Hold oss oppdatert, når du har tid! :)

    SvarSlett
  2. Masse lykke til :) Vi burde ta en skikkelig helomvending her også, for Leah Kristine er mer våken enn hun sover om nettene! Jeg ligger halveis våken hele natten og venter på at hun skal våkne slik at jeg kan legge meg igjen. Gleder meg til vi får gjort ferdig rommet hennes! Mammaer blir slitne når babyer ikke sover!!!

    SvarSlett
  3. Så stor og vakker gutten deres har blitt:D

    SvarSlett
  4. Jeg VET hvordan du har det. Det er helt jævlig. Jeg gikk også over ett år med maks 3-4 timers søvn, først pga graviditeten, så med premature barn som skulle ha mat hele tiden.
    Tilslutt klarte jeg ikke sovne av meg selv i det hele tatt. Prøvde sovetbl, valium og sobril. Ingenting virket. Jeg gikk uten søvn i det hele tatt i flere uker. Jeg ble bokstavelig talt sjuk av det.
    Fikk tilslutt hjelp av en psykiater som var spesialist i søvnforstyrrelser. Fikk noen medisiner som endelig hjalp meg.

    Du MÅ ta tak i dette. Håper dette er begynnelsen på en god endring.

    masse lykke til !!!!

    SvarSlett