onsdag 24. august 2011

HardCore - ikke for pyser!

Jeg er heldig til høsten. Jeg skal ha alle favoritttimene mine. Vel, alle favoritttimene, og en time som er ganske ny og som jeg helt ærlig, ikke har helt på grep hva er. Eller skal være. Det finnes ingen mal å jobbe utifra. Timen er fremdeles under utvikling. Men det skal være noe med funksjonell trening. HardCore heter timen.


Funksjonell trening kan bety litt forskjellig alt etter som hva slags mål man har får treningen. Men man går utifra på generell basis, at de aller fleste har som mål å fungere best mulig i hverdagen. "Folk flest" trener visstnok ikke først og fremst for å få store tøffe muskler. De trener for å kunne gå i trapper uten anstrengelse, bære handleposer og barn, leke med barn, strekke seg for å henge opp tøy eller ta noe ned fra toppen av et skap, skifte dekk, måke snø osv. 

Så funksjonell trening er trening med fokus på øvelser som likner nettopp slike aktiviteter. 

Og stort sett når vi bruker kroppen i hverdagen har vi med nettopp hele kroppen. Vi løfter, bærer, går, trekker, dytter, skyver, bøyer oss ned, reiser oss opp, vrir oss, strekker oss....

Og vi sitter en hel del stille. Bom stille. Foran TV eller med hendene på et tastatur og blikket på en skjerm. Men DET trenger man jo ikke være i form til, tenker du. Da sitter man jo stille! 

Joda, du trenger kanskje ikke store muskelstyrken for å klare å trykke på knappen på fjernkontrollen eller tastene på datamaskinen. Men funksjonell trening handler også om å motvirke stillesitting. Forebygge skuldervondt og stiv nakke. Og smertefulle rygger. Og det krever nettopp bevegelse.


Det er en lur sak med kroppen vår. Den spesialiserer seg så fort den får mulighet. Hvis du trenger hjelp med å flytte på noe tungt, så virker det veldig naturlig å ringe han med de store musklene som tilbringer 6 av 7 dager på treningssenteret. Han er sterk. Han bør greie biffen. Så kommer han, like snill og hjelpsom som han er full av selvtillit. Du viser ham hva han skal flytte på og han går igang med full giv. Kanskje han tilogmed varmer opp først. Han løfter alt han makter og får flyttet det han skal. Men etterpå må han legge seg ned litt for han fikk så fryktelig vondt i ryggen. Du klør deg i hodet, for du vet han har løftet tyngre vekter enn det der på trening!

Vel. Han er nok sterk. Men kroppen hans var ikke vant til å løfte i den vinkelen og da kan hele systemet stoppe opp. "Høh", tenker kroppen hans. "Sånn har vi aldri løftet så tungt før! Kan du ikke bare gjøre det du pleier å gjøre! Det er jeg god på!"

Eller, min egen erfaring: Jeg kan løfte tungt på trening, men hjemme føles fremdeles den store kjelen med grøt til jul utrolig tung og ekkel å flytte på. Det samme gjelder kofferten jeg skulle hatt med opp trappen. Selv om jeg tilbrakte timesvis på senter og trente styrke for harde livet, så virket det liksom ikke som om jeg ble noe særlig sterkere hjemme! Dette er igjen på grunn at spesifisitetsprinsippet. På trening tok jeg knebøy med en masse vekter. Stanga på skuldene. Jeg tok aldri en diger vekt i armene og begynte å gå opp trapper! Plutselig må man aktivere en masse nye muskler man vanligvis ikke aktiverer, de musklene man pleier å bruke må aktiveres på uvant måte og i uvante kombinasjoner og da strekker ikke treningen til likevel.


Såeh. Funksjonell trening betyr i bunn og grunn trening av hele kroppen. Helst samtidig. Masse variasjon. Utfordre kroppen i nye øvelser og til å aktivisere forskjellige muskler sammen og de samme musklene på forskjellige måter. Kroppen vår er så smart at den tilogmed venner seg til REKKEFØLGEN av øvelsene vi gjør. Så å kombinere kjente øvelser på nye måter kan motvirke dette. 

Men styrketrening er ikke nok. For å fungere optimalt i hverdagen gjelder det å ha godt med pust i brystet. Det betyr at pulsen må presses opp i løpet av timen. Gjerne i intervaller, ettersom det gir best effekt. Og gjerne kombinert med styrkeøvelser. Og igjen, for at kroppen ikke skal venne seg til noe som helst, men stadig få nye utfordringer, kan det være en idé å ha litt forskjellig lengde på intervallene.

Variasjon er nøkkelordet.

Derfor har jeg lagt opp en time hvor jeg bruker styrkeøvelser for hele kroppen i forskjellige kombinasjoner for å presse pulsen opp i max. Jeg bruker helst helkroppsøvelser og hvis jeg skal spesifisere, så kombinerer jeg øvelsene på nye måter.


Spesielt menn kunne hatt glede av denne timen, fordi det ville være en kjærkommen avveksling fra den evinnelige løpingen på bånd og løfting av vekter. Jeg ville anbefale...nei...jeg vil UTFORDRE alle menn til å teste min HardCore-time.

Dette er nemlig ikke en time for pyser.

Timen kan trenes av absolutt alle, men du kan ikke være redd for å svette, puste og stønne. Alle øvelsene trenes hovedsakelig med kroppsvekt. Eneste utstyret jeg har med ellers er en matte og et par håndvekter. Det høres kanskje pinglete ut, men det kan jeg love deg at det ikke er.

Du trener på ditt nivå. Alle øvelsene har flere nivåer utifra hvor du er i din fysiske form. Det viktigste er at du pusher deg selv, samtidig som du passer på at teknikken sitter spikret. Slurver du med teknikken kan du i beste fall trene uten å få resultater, og i værste fall trene på deg smerter og skader.


Jeg testet timen på SuperSøster. Hun var overbegeistret og mente dette var min aller beste og tøffeste time til nå. Jeg er enig. Dette er timen hvor du virkelig får utfordret deg selv. Hver gang. 

1 kommentar:

  1. Hehe bra utprøving;) HardCore er uten tviiil de timene som svir mest, både underveis og etterpå! Har bare vært på to av dem fordi jeg klarer rett og slett ikke så veldig mye etter de timene og det er jo så alt for mange morsomme timer man skulle vært med på! Men hardcore er kjekt å da, bruker kroppen på en helt annen måte! Må bare komme meg over oppstartfasen uten at krampa tar meg hver gang vi gjør mageøvelser, før jeg tørr å begi meg ut på en sånn time igjen;) Tviler ikke på at resultatet ditt til timen blir bra, jeg liker deg best med vekter!

    SvarSlett